Grote wings / Dubbele wings / Bungee wings

Soms zie je mensen duiken met wings met een zeer groot volume of zelfs dubbele wings. Anderen gebruiken wings met elastische bandjes die de wing samenknijpen, zogenaamde bungees. En soms zie je een combinatie van alle drie. Deze drie methoden zijn niet veilig en passen dus niet in het DIR systeem.

Grote wings

Waar komen die soms enorm grote wings uit voort? Eigenlijk uit een verkeerde basis; te zware flessen, te zware stalen deco/stage flessen, dikke neopreen droogpakken die erg veel lood vereisen etc. Op die manier ga je dus fouten die in de basis gemaakt zijn compenseren met overbodige oplossingen.

Grote volumes worden vaak gebruikt als een duiker niet goed gebalanceerd is, iets dat erg gevaarlijk is. Zou de duiker wel goed gebalanceerd zijn, dan zou een veel kleinere wing gebruikt kunnen worden.

Niet goed gebalanceerd zijn levert de volgende gevaren op:

  • Mocht de wing het begeven dan zal de duiker wellicht niet op eigen vinkracht omhoog kunnen zwemmen. Überhaupt wordt het uitvoeren van decompressiestops dan heel lastig.

  • Als de wing wel werkt maakt de grote hoeveelheid gas in de wing het lastiger om goed te trimmen.

  • Bij kleine diepte veranderingen zal het drijfvermogen sterker veranderen dan wanneer weinig gas in de wing gebruikt wordt, daarom kan zelfs een goed gebalanceerde duiker beter geen grote wing gebruiken.

  • Mocht de inflator blijven steken dan kan er bijzonder veel drijfvermogen gecreëerd worden voordat het overdrukventiel gaat afblazen.

  • De wing kan makkelijker beschadigd worden omdat deze meer uitsteekt dan een kleinere wing.

Niet goed gebalanceerd zijn betekent dat de duiker niet neutraal uitgetrimd kan zijn zonder de wing te gebruiken. De test hiervoor is op 6 meter kunnen hangen met weinig gas in de flessen (30 bar) en een lege wing. De oorzaak is veelal het gebruik van stalen stages of een grote stalen dubbelset in combinatie met een natpak. Ook een neopreen droogpak kan problemen geven, omdat deze op diepte sterk comprimeert wat weer gecompenseerd moet worden met de wing.

Dubbele wings

De gedachte achter de dubbele wing is die van redundancy. Backup drijfvermogen is nuttig als de wing het begeeft. Op zich is dit een goede gedachte, ware het niet dat een dubbele wing veel problemen veroorzaakt terwijl er eenvoudiger oplossingen bestaan.

Om te beginnen heb je veel meer materiaal mee, twee wings, maar ook een extra inflatorslang die voor je borst bungelt, en een extra slang. Dit zijn ook weer onderdelen die stuk kunnen gaan. Daarnaast is de bediening moeilijker en bestaat er kans op verwarring. Als een inflator begint te lekken en zo de wing ongewild opblaast, kan het niet direct duidelijk zijn welke wing het probleem veroorzaakt. Ook komt het vaak voor dat er nog lucht in de reserve wing zitten, wat door het hogere gewicht van het gas in de flessen aan het begin van de duik niet is opgemerkt, maar op het einde wel problemen op kan leveren. Als de duiker niet op tijd doorheeft dat de reserve wing ook ontlucht moet worden bij de opstijging kan een ballonopstijging het gevolg zijn. Kortom: Een extra wing veroorzaakt meer problemen dan hij oplost.

In het DIR systeem hebben uitrustingstukken zoveel mogelijk een dubbele functie, simpelweg omdat je dan minder materiaal hoeft mee te slepen. Hoe minder materiaal, hoe overzichterlijker alles blijft en hoe minder 'taskloading'. Dit laatste wil zeggen dat je niet hoeft te denken aan wat je niet bij je hebt. In geval van een defecte wing, al is het zeer onwaarschijnlijk dat een wing zo gescheurd is dat hij helemaal geen lucht meer bevat, heb je een aantal mogelijkheden:

  • Als je goed gebalanceerd bent kun je eenvoudigweg op vinkracht opstijgen.

  • Een droogpak is een prima backup.

  • Eventueel kan de decoboei dienst doen als reserve drijfvermogen. Dit dient dan wel een gesloten boei (hefballon) met inlaatventiel en aan de bovenzijde een ontluchter te zijn. In geval van een kapotte wing klik je de boei aan je harnas en blaast deze op met de inflatorslang die je losgemaakt hebt van de wing. Ziehier, een exta "wing", maar dan zonder de eerder genoemde nadelen.

    Driedubbele redundancy dus, zonder extra materiaal mee te nemen!
 
Duiker met dubbele wing; aan elke kant een inflatorslang
Duiker met dubbele wing; aan elke kant een inflatorslang

Bungee wings

Er zijn wings op de markt die gebruikmaken van bungee (elastiek) om de wing compacter te maken en het afblazen te vereenvoudigen. De bungee is om de wing bevestigd, zodat deze samengetrokken wordt. Dit is om een aantal redenen gevaarlijk:

  • De bungees zorgen bij een lek in de wing dat deze snel leegloopt, want de lucht wordt uit de wing geperst.

  • Door het samenknijpen van de wing is het ook moeilijker om deze (volledig) met de mond op te blazen, en als dit al lukt komt er een grote druk op de longblaasjes te staan, wat niet erg gezond is.
  • Het kan zijn dat de overdrukventielen al afblazen voor dat de gehele wing opgeblazen is.

  • De stroomlijn wordt ook niet verbeterd, want water loopt beter langs een glad en gelijkmatig oppervlak dan langs een oppervlak wat geribbeld is. De onderzijde van een boot is tenslotte ook niet zomaar glad.

  • Je kunt met de bungee ergens achter kan blijven haken.

  • Het vergt meer onderhoud en het kost tijd om te bepalen is hoe strak ze moeten zitten.

  • Door de bungee is het ook moeilijker om per kant veschillende hoeveelheden lucht in de wing te verdelen (bv bij het uittrimmen als je stages meehebt), hij wordt tenslotte samengeknepen.
 

Dubbele wings met bungees. Let op
Dubbele wings met bungees. Let op
de extreem lange inflator slangen
Door het gebruik van deze drie soorten wings zijn al enkele doden gevallen in de afgelopen jaren. Merken die bungeewings op de markt brengen zijn o.a. OMS, DiveSystem en DiveRite. Omdat er steeds meer duikers zijn die afstappen van het gebruik van bungees, hebben deze merken nu ook wings in hun assortiment die zouden voldoen aan de DIR eisen. Realiteit is echter dat de bladder (de binnenzak van de wing) van deze merken ook van zeer slechte kwaliteit is.

Conclusie

Gebruik een enkele wing zonder bungees en met een goede kwaliteit bladder.

Vorige Vorige Terug naar overzicht Terug naar Non-DIR
Volgende Volgende

 
Print deze pagina
Print deze
pagina