Droogpak
Voor technische duikers zal de keuze voor een pak snel vallen
op een droogpak, aangezien zij vaak onder extremer omstandigheden
duiken en vooral lange duiken maken. Onderkoeling is een gevaarlijke
situatie die ook nog een negatieve invloed heeft op decompressie
van een duiker.
DUI TLS350
Voor DIR duikers was er een tijd lang maar één droogpak:
de DUI
TLS350 .
Oorspronkelijk is dit pak ontwikkeld voor het Amerikaanse leger
en daarom zijn verschillende versies in gebruik bij de Amerikaanse
Navy Seals, luchtmacht en kustwacht. Dit droogpak voldoet aan de
volgende eisen:
|
- Het is gemaakt van trilaminaat. Trilaminaat heeft als voordeel
dat het, ondanks een veranderende omgevingsdruk, op diepte geen
van z'n eigenschappen verliest. Bovendien is het sterk, licht
(wat een voordeel biedt tijdens reizen) en snel te repareren in
geval van een lek. Neopreen is geen optie, aangezien dit materiaal
op diepte al z'n positieve eigenschappen verliest. Op diepte wordt
neopreen in elkaar gedrukt, waardoor de isolatiewaarde sterk afneemt.
Daarnaast neemt daardoor ook het drijfvermogen van het pak af,
waardoor je weer meer gas in je wing moet doen op diepte. Aan
de oppervlakte moet je weer meer lood meenemen om het drijfvermogen
dat neopreen heeft te compenseren. Kortom: neopreen droogpakken
veroorzaken meer problemen dan ze oplossen. Neopreen droogpakken
zijn voor technische duikers dus absoluut geen optie.
- De rits zit aan de voorkant. Dit heeft als voordeel dat je het
pak makkelijker aantrekt en je geen rits op je rug voelt zitten.
Over de waterdichte rits zit als extra bescherming nog een tweede
rits. Zo is ook de lus van de waterdichte rits compleet aan het
zicht onttrokken. Dit is bij vele andere pakken een zeer zwak
punt, want als je er achter blijft haken trek je de rits open,
met alle nare gevolgen van dien.
|
|
DUI TLS350 |
- Het pak heeft een telescopende torso en zit daarom zeer mooi om het
lichaam, in tegenstelling tot de meeste 'hobbezak' trilaminaat pakken.
Het pak zit dus relatief strak, maar geeft toch veel bewegingsvrijheid.
- De materialen van zeer goede kwaliteit en zeer mooi afgewerkt; de
naden zijn afgedicht met een extra laag Aquasure.
Details
Tegenwoordig komen er echter steeds meer goede alternatieven op de markt
voor de DUI TLS350. Let bij aanschaf op de volgende zaken:
De aansluiting op de droogpakinflator dient hetzelfde te zijn als de
aansluiting van de wing-inflator. Zo kun je met beide slangen je boei
opblazen en ook met je wing inflator je pak opblazen indien nodig. Enkele
fabrikanten gebruiken afwijkende
aansluitingen welke je wil vermijden of zelfs vervangen. Soms hoef
je alleen maar de stalen 'nippel' te vervangen, als je pech hebt de hele
inflator.
De deflator van het pak staat altijd compleet open zodat je het teveel
aan gas in je pak makkelijk kan dumpen, je
trimt immers niet op je droogpak. Apeks en SI Tech maken goede deflators,
die tegenwoordig ook veel door andere fabrikanten worden toegepast in
hun pakken. Een deflator is altijd te vervangen mocht deze niet voldoen
aan je eisen.
Pockets
Op de bovenbenen zitten aan beide zijkanten van het pak (en dus niet
aan de voorkant waar ze door de modder zouden kunnen slepen) zakken genaaid.
Beide zijn afgesloten d.m.v. klitteband, GEEN rits. Vermijd zakken met
een rits, want die kan vast komen te zitten, zeker als er zand tussen
komt. Mocht de pocket zijn voorzien van een RVS D-ring aan de binnenzijde,
dan kan je deze beter verwijderen. De D-ring kan ervoor zorgen dat je
de inhoud minder makkelijk tevoorschijn kan halen of terugstoppen. Alle
spullen zitten aan de binnenkant van de pocket met boltsnaps
en double-enders bevestigd aan een elastieken lus. Zo kun je tenminste
niets verliezen tijdens de duik.
In het verleden werd bij de WKPP links een grote Bellows
pocket gebruikt en rechts een platte Utility
pocket waar alleen de wetnotes in werden opgeborgen. Sinds enkele
jaren is het echter standaard om twee bellows pockets te monteren op het
pak. Hiermee werd meer ruimte gecreeerd voor noodzakelijke items.
GUE instrueert de volgende wijze om items in de pockets op te bergen:
- Links wordt de Utility pocket genoemd.
Deze pocket is het makkelijkst te bereiken, met name als je een scooter
gebruikt. Daarom draag je daarin materiaal dat je tijdens de duik verwacht
te gebruiken: jumpspools,
pigtail met pijlen en cookies, boei,
etc.
- Rechts wordt de Safety pocket genoemd.
Daarin draag je items die minder vaak nodig zijn: reserve
masker, safety spool,
schaar, flitslamp,
etc. Deze pocket bevat tevens de wetnotes.
Deze standaardisatie kan prettig zijn, maar belangrijker is om je teamgenoten,
tijdens de predive safety checks, op de hoogte te stellen van wat je bij
je draagt en in welke pocket het zit.
Checklist
Mocht je een droogpak gaan bestellen, gebruik dan deze checklist.
TLS350 Explorer
Sinds 2004 is er een speciale uitvoering van de TLS350 verkrijgbaar,
welke in samenwerking met leden van de EKPP
is ontwikkeld; de Explorer Series. Deze uitvoering van de TLS350 is dus
geheel voor en door
DIR duikers ontwikkeld en heeft een 'Old Style'
rits, extra stevig materiaal op schouders en knieen en tevens verstevigingen
voor de P-valve en elektrische droogpak verwarming. Je kunt er bij deze
versie gerust van uit gaan dat het pak aan alle DIR standaarden voldoet.
Ook voor de Explorer zijn inmiddels de nodige alternatieven verkrijgbaar.
Hulpmiddelen
Er zijn enkele belangrijke zaken die het droogpak kunnen completeren:
- P-valve
Bij het maken van zeer lange duiken kan het comfortabel zijn om een
P-valve in het pak te installeren. Hiermee is het mogelijk om tijdens
de duik te urineren, waarbij de urine buiten het pak wordt geloosd met
behulp van een condoomcatheter en een gebalanceerd slangetje. Veel droogpak-duikers
drinken niet genoeg vlak voor een duik omdat ze bang zijn dat ze tijdens
de duik moeten urineren. Dit is een slechte gewoonte, omdat een eventueel
vochttekort sneller kan leiden tot decompressieziekte. Met een P-valve
kun je drinken wat je wil en is dit dus geen probleem meer.
Voor vrouwen is de She-P
ontwikkeld als vrouwelijke variant voor condoomcatheters. De She-P kan
aangesloten worden op de P-Valve en dient als een alternatief voor het
gebruik van luiers.
- Gators
Voor wie het comfortabel vindt zijn er speciale 'gators' op de markt
die om het onderbeen gewikkeld kunnen worden. Deze elastische banden
zorgen ervoor dat er geen gas naar de onderbenen kan stromen. Het is
echter ook prima duiken zonder en gators zijn beslist geen vervanging
voor goed zittend droogpak of basisvaardigheden zoals een horizontale
trim.
- Argon
Bij duiken in zeer koud water en/of het gebruik van trimix wordt bij
voorkeur argon gebruikt
voor het inflaten van het droogpak. Dit levert in combinatie met Thinsulate
de hoogst mogelijke isolatie.
Onderpak
Trilaminaat is veel minder isolerend dan neopreen en daarom is het dan
ook van belang dat je een goed onderpak kiest. Voordeel is dat je 's zomers
een licht onderpak kan kiezen en 's winters een dik onderpak en eventueel
(vochtafvoerend) thermisch ondergoed. Dit kunnen bij erg lage temperaturen
ook meerdere lagen zijn.
Een onderpak dat van Thinsulate gemaakt is biedt de hoogste isolatiewaarde.
Ook niet onbelangrijk: mocht je pak lek raken dan is dit een van de weinige
materialen die nat ook nog een beetje isolerende waarde heeft. Zeker bij
een grotduik of een duik waar je decoverplichting hebt is dit cruciaal,
onderkoeling kan immers voor zeer grote problemen zorgen. Thinsulate wordt
gemaakt in verschillende diktes, maar de 200 grams en 400 grams versies
leveren het beste rendement. DUI en Santi fabriceren kwalitatief hoogwaardige
en goed afgewerkte 400 grams onderpakken van Thinsulate, die de bewegingsvrijheid
nauwelijks beperken. Als alternatief voor Thinsulate worden ook vaak onderpakken
van Weezle gebruikt. Een Weezle biedt iets minder isolerende werking dan
Thinsulate maar is veel minder kwetsbaar en gaat dus langer mee, het is
sneller droog als het eenmaal nat is geworden en is goedkoper.
|