|
|
De demo
begint met de dubbele tanks (2 x 12) met manifold. Deze
tanks hebben geen netje eromheen en geen voet. Er kan van alles in
een netje verstrikt raken, dus dit draagt niet bij tot de veiligheid.
Bovendien zorgen voeten alleen maar voor meer roest.
De tanks zijn onderling verbonden met 2 roestvrij stalen banden. |
|
|
Detail
van de manifold op de dubbele tank. De isolator ertussen moet altijd
open staan. De schroefringen die de isolator verbinden met de kranen
aan weerszijden ervan zijn niet aangedraaid. Dit maakt de constructie
iets minder gevoelig voor breken bij het stoten van de kranen, terwijl
de verbinding even goed is. |
|
|
Bovenaan
deze flessen zit een plakker met daarop details over de vulling van
de flessen. Deze informatie moet met elke vulling vernieuwd worden.
|
|
|
Na het
vullen wordt met een zuurstofmeter het zuurstofpercentage van de inhoud
van de flessen gecontroleerd en deze informatie wordt vervolgens op
de sticker geschreven. |
|
|
Dit is een Halcyon Explorer wing; aan de rechterkant ligt een gemodificeerde
Diverite wing. De modificaties:
- Het balletje is van de onderste dumpvalve af gehaald;
- De schouder dumpvalve aan de "corrugated" inflator slang is
vervangen door een gewone dichte elleboog. (En een paar centimeter
lengte van de slang af gesneden).
- Het onderstuk van de inflator kan omgedraaid worden, zodat deze
tegelijk met de droogpak inflator bediend kan worden. Dit is te
zien bij de Dive Rite wing.
- Er zijn stukjes fietsband om de geribbelde inflator slang heen
aangebracht om de inflator middendruk slang vast te houden.
|
|
|
Close-up:
de wing zit nu op de tanks gemonteerd. |
|
|
De backplate
(een Dive Rite in dit geval) met zelfgemaakte webbing (harnas). De
blauwe webbing is van loodgordelband, de zwarte kruisband (crotch
strap) is van autogordel. Dit laatste materiaal is dunner en buigzamer
dan het loodgordelband en moet dus niet voor het bovendeel van de
webbing gebruikt worden. |
|
|
Detail
opname van het harnas en de backplate. Er zitten drie D-ringen op
het harnas: een op iedere schouder en een op de linkerheup. Daarnaast
zitten om de schouderbanden nog twee stukjes bungee koord. De schouder
D-ringen zijn in een bankschroef gebogen. |
|
|
Zo zit
het harnas met backplate als het eenmaal gedragen wordt. De kruisband
zit niet ongemakkelijk ondanks dat het er wel zo uit ziet. Bovendien
maakt de kruisband het mogelijk de schoederbanden vrij los te laten.
Van de dames kwam de opmerking dat het bovendeel goed vrouwvriendelijk
was: geen verbinding tussen de schouderdelen. |
|
|
Aan de
heupgordel zit links op de foto de buckle en rechts een zakje met
een mesje erin. Het mesje zit klemvast en is dus eenvoudig en snel
te grijpen, maar valt er toch niet uit. |
|
|
De eerste
trap met lange slang en primaire regulator wordt aan de rechter kraan
gezet. |
|
|
De eerste
eerste trap is gemonteerd. Merk op dat de aansluiting een DIN verbinding
is en geen internationale. De uitstekende knop van de internationale
verbinding ontbreekt, zodat er weer iets minder is waar je achter
kan blijven hangen.
Om de inflatorslang zitten twee stukjes fietsband om de inflator toevoerslang
mee vast te zetten. Dit levert een betere stroomlijn op voor het geheel.
|
|
|
De tweede
eerste trap is nu ook gemonteerd. De backup regulator zit met een
stukje elastiek om de nek, de lange slang met primaire regulator lucht
op zijn schoot. De inflator en toevoerslang zitten door een elastiekje
dat bij de D-ring op de linkerschouder is gezet. Deze houdt de inflator
langs het lichaam voor goede stroomlijn. Voor het leegblazen van de
wing is het echt niet nodig de inflator uitgang helemaal boven je
hoofd te tillen. |
|
|
De manometer zit met een bolt-snap aan de D-ring op de linkerheup
vast. Als je goed kijkt zie je dat de slang voor de manometer iets
te lang is. Deze is nog van een eerdere 2 x 7 setup waar
hij goed van lengte was. Hij hoort gewoon strak langs het lichaam
te lopen terwijl je voor het regelmatig controleren gewoon even
de bolt-snap loshaalt.
De bolt-snap zit met een touwtje vast aan de manometer slang, zodat
in geval van nood het touwtje kan worden doorgesneden met het duikmes.
|
|
|
Een overzicht
van manifold, eerste trappen, backup automaat en inflator. |
|
|
De lange slang (geel) wordt over de heup gehangen en met een halve
slag om de nek, zodat de tweede trap van rechts komt.
De tweede trap (hier een Beuchat VX-10) moet eenvoudig onderwater
uit elkaar te halen zijn om hem schoon te kunnen maken in het geval
er zand of vuil in komt.
|
|
|
De cannister
lamp (een EE Pro 14) hangt hier aan de rechterkant aan de heupgordel
en zit vast met een loodgordel clip. |
|
|
De lange
slang wordt nu op de heup vastgezet door hem tussen cannister en heup
door te halen. Hij zit op deze manier klemvast zodat hij niet in de
weg zit maar toch snel uit te geven is. Na gebruik kan hij dan door
de duiker zelf weer worden opgeborgen. |
|
|
Close-up
van de cannister met de lange slang er tussen door. |
|
|
Hier wordt het volledige bovendeel van een DIR uitrusting gedragen.
Alleen de bottomtimer en het kompas ontbreken nog aan de polsen.
Het kompas hoort aan de linkerpols, de bottomtimer aan de rechterpols.
Bij de DIR configuratie horen geen consoles, omdat deze te zwaar
zijn en naar beneden gaan hangen wat de stroomlijn niet ten goede
komt.
|
|
|
De set
met de twee automaten gemonteerd.
Let op de lange (2.1m) slang. |
|
|
Close-up van de beide eerste trappen en de slangen. Aan de regulator
bij de rechterschouder zitten de lange slang en de inflator, aan
de trap bij de linker schouder de backup regulator, de manometer
en eventueel de inflator voor je droogpak.
De DIR puristen schrijven voor dat de inflator voor het droogpak
ook achter het hoofd moet kruisen en dus onder de linker arm door
moet.
|
|
|
Nog een
close-up. Waarom zijn de diverse slangen zo gemonteerd? Bij het per
ongeluk stoten/rollen van de kraanknoppen rolt de rechter kraan open
en de linker kraan dicht. Als een buddy uit de lange slang ademd dan
mag deze niet dichtrollen terwijl je het zelf niet merkt! |
|
|
Een demonstratie
van hoe uit een inflator kan worden geademd. Dit is niet eenvoudig
en is echt het laatste redmiddel! |
|
|
Overzicht
van een Extreme Exposures Pro 14 (links) en een kleinere EE Pro 6
(rechts) die plotseling uit een handtasje werd getrokken. |
|
|
Close-up
van de EE Pro 14 cannister, met transparant deksel en schakelaar. |
|
|
De reserve
lamp (hier een EE Scout) is simpel. Draaien aan de kop om aan te doen.
Wel oppaseen welke kant je opdraait, anders loopt de lamp vol water.
Hij blijft het dan wel doen, maar dan moet je hem wel eerst terug
de goede kant opdraaien. De lamp werkt niet op overspanning en heeft
geen knoppen en andere uitsteeksels. Gebruik altijd normale en geen
oplaadbare batterijen, deze zijn namelijk minder betrouwbaar. |
|
|
De twee
reserve lampen worden door middel van boltsnaps aan de schouder D-ringen
vastgezet en met een stukje elastiek/bungee lager op het harnas. Zo
zit een reserve lamp nooit in de weg en kun je hem toch snel tevoorschijn
halen. Bij het pakken van een lamp doe je hem eerst aan en maak je
hem dan pas los. |
|
|
De roemruchte
ScubaPro Jetfin: zwaar, stijf en DIR. Deze heeft bovendien de originele
Oceanic spring heel strap (RVS veer). |
|
|
Een spool
met de bijbehorende RVS boltsnap. |
|
|
Halcyon
backplate beschermer met het zakje met daar in de oranjerode hefballon. |
|
|
Een alu
40 stage bottle (uit de USA). |
|
|
Detail van de stage bottle. Op de plakker staat de informatie over
de vulling van de fles. Deze plakker moet met elke nieuwe vulling
worden vernieuwd.
Hier nog niet aangebracht: op de zijkant hoort met grote letters
de maximale diepte voor het gas dat in de fles zit te staan.
Daarnaast hoort de naam van de gebruiker van de fles.
|
|
|
De stage
bottle met de ademautomaat er op aangesloten. De manometer (in zijaanzicht)
zit via een heel kort slangetje aan de eerste trap, zodat de meter
niet in de rondte zwaait maar vast zit en altijd eenvoudig is af te
lezen. De slang tussen eerste en tweede trap zit tussen twee stukken
autobinnenband aan de fles geklemd, voor een goede stroomlijn. Aan
de stage bottle zit een nylon touw met daaraan twee bolt-snaps. Deze
snaps klik je aan de D-ring op de linker schouder en de heup D-ring
tijdens de duik. Het koord is bedoelt voor onder water en de fles
mag er dus boven water niet aan opgetilt worden, want dan rekt het
touw te veel uit. Om bij gebruik van maar 1 stage de onderste bolt-snap
dichter tegen de fles te houden, sla je het touwtje eenmaal om het
strakke touw heen. |