Gasregels

De wijze waarop je een gasplanning maakt hangt volledig af van het soort duik dat je wil maken. Daarbij zijn er twee belangrijke factoren van toepassing:

  1. Moet je terug kunnen komen bij het punt van vertrek?
  2. Ontbreekt er een directe weg terug naar de oppervlakte?

In beide gevallen moet je nog extra gas reserveren voor de terugweg naar het vertrekpunt. Voor verschillende situaties zijn verschillende gasregels beschikbaar en een aantal hiervan worden hier toegelicht:

All Gas: “Terugkeer naar afdaalpunt niet mogelijk of noodzakelijk”

Afdaalpunt en opstijgpunt liggen uit elkaar. Vrije opstijging op ieder moment mogelijk. Al het bodemgas kan vrij besteed worden.

Voorbeeld: All Gas

Het maken van een driftduik. In geval van nood kun je direct opstijgen naar de oppervlakte.

Rule of Halves: “Terugkeren wenselijk, vrij opstijgen is onhandig maar mogelijk”

De helft van het gas wordt gebruikt tussen afdaalpunt en keerpunt, de andere helft wordt gebruikt om terug te zwemmen.

Voorbeeld: Rule of Halves

Een kantduik of een Noordzee wrakduik onder goede omstandigheden. In principe zwem je terug naar het afdaalpunt, maar in geval van nood kun je direct (eventueel driftent) opstijgen.

Rule of Thirds: “Terugkeren is noodzakelijk, vrije opstijging niet mogelijk”

Deze regel staat ook wel bekend als de 1/3 regel. De duikers dienen hierbij altijd terug te keren naar het afdaalpunt. Deze regel is van oorsprong afkomstig uit het grotduiken en is uitgevonden door de bekende grotduiker Sheck Exley. Deze regel is echter ook goed toepasbaar bij ander soort duiken, zoals wrakduiken.

Let op: Rule of Thirds wordt bij voorkeur gehanteerd bij teams van drie duikers. Bij een team van slechts twee duikers volstaat de Rule of Thirds niet, gezien de gestegen SAC onder stress. Bij een team van twee duikers is de Rule of Thirds, in tegenstelling tot wat veel duikers denken, dus verre van conservatief!

Voorbeeld: Rule of Thirds

Een wrakpenetratie, een Noordzee wrakduik onder slechte omstandigheden of duiken in de buurt van een scheepvaartroute. In geval van nood kun je (beter) niet zomaar opstijgen. Je kunt dan het beste omkeren en terugkeren naar de ankerlijn of uitgang, alvorens op te stijgen.


Vorige Vorige Terug naar overzicht Terug naar Technieken
Volgende Volgende

 
Print deze pagina
Print deze
pagina