HUB

Enkele jaren geleden is er voor recreatieve duikers een nieuw type trimvest geïntroduceerd: de HUB. Er zijn enkele fabrikanten die dergelijke vesten leveren en vaak zijn ze voorzien van een zogenaamde AirTrim inflator. Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de HUB was het integreren van alle afzonderlijke onderdelen van een standaard trimvest en ademautomaat. Dit moest resulteren in een compact en beter gestroomlijnd systeem. Hoewel die gedachte op zich helemaal zo gek niet is, is het HUB systeem toch zijn doel voorbij geschoten, want de HUB is verre van compact, gestroomlijnd en simpel in gebruik. Of je nu DIR duikt of niet, de volgende punten maken de HUB geen goede keuze voor recreatieve duikers:

 

HUB
HUB

  • Verdeelblok
    Om zo min mogelijk slangen uit te laten steken bij de eerste trap, zit er een verdeelblok aan de achterkant van het vest. Het verdeelblok wordt gevoed door een hogedrukslang en een lagedrukslang. De twee tweede trappen en de inflator worden van druk voorzien door één lagedrukslang. Als deze slang of de O-ringen tussen de eerste trap en verdeelblok ooit zouden barsten dan verliest de duiker niet alleen druk op beide tweede trappen, maar ook de mogelijkheid om het drijfvermogen correct te regelen met de inflator. Het mag duidelijk zijn dat dit een gevaarlijke situatie is.

  • Verborgen alternatieve luchtbron
    De alternatieve luchtbron zit in de rechterzak. De alternatieve luchtbron dient altijd gemakkelijk bereikbaar te hangen en bij DIR duikers neemt het afgeven hiervan aan de buddy een belangrijke plaats in in het systeem. Bij de HUB zal men echter eerst de zak moeten openen, de slang afrollen en de tweede trap op de juiste manier in de mond steken (niet ondersteboven). Hoewel de zak is voorzien van een raampje, zal het openen toch veel kostbare tijd kosten.

  • Slangen
    Op het eerste gezicht zijn er weinig slangen te ontdekken bij een HUB, maar schijn bedriegt. De HUB bevat juist veel extra slangen en koppelstukken. De meeste van deze slangen zijn verborgen in het vest en zijn daarom dus moeilijk te inspecteren. Kleine lekkages kunnen dus onopgemerkt blijven. Bij al die slangen horen ook veel extra O-ringen en dat zijn potentiële faalpunten. Daarom wordt het aantal O-ringen in de DIR configuratie tot een minimum beperkt.

  • Integratie
    Omdat alles in één systeem zit verwerkt zal bij een defect van een bepaald onderdeel het geheel niet meer bruikbaar zijn. Op vakantie betekent dit dat als je automaat gerepareerd moet worden, je behalve een automaat ook direct een een trimvest moet huren.

  • Airlock
    De nieuwste versies van de HUB zijn uitgerust met een Airlock op de flesband. Dat is een kastje welke met behulp van de inflatorslang de band kan aanspannen. Blijkbaar zijn er mensen die moeite hebben met de standaard flesband en die kiezen daarom voor een toevoeging die ook weer extra gewicht toevoegt aan het trimvest...

  • Omvang en gewicht
    De HUB is relatief zwaar en neemt veel plaats in. Twee nadelen als je gaat reizen, maar ook onderwater, want de HUB zorgt voor een slechte stroomlijn.

  • Hoge prijs
    De HUB is erg duur in vergelijking met andere materialen die kwalitatief gelijkwaardig zijn. Voor het aanschafbedrag van een HUB zijn alle onderdelen gemakkelijk los verkrijgbaar.




Airtrim

De Airtrim is een inflator welke geen gebruik maakt van een aparte slang op de linkerschouder, maar op de linker onderzijde van het vest zit gemonteerd. Met behulp van de twee knoppen worden pneumatisch een aantal dumpvalves bestuurd welke het trimmen gemakkelijker en comfortabeler zouden moeten maken. De realiteit is echter dat de Airtrim een aantal nadelen heeft welke het een verre van ideale inflator maakt:

 

Airtrim
Airtrim

  • De Airtrim werkt pneumatisch. Dat wil zeggen dat er druk op moet staan om de Airtrim goed te laten functioneren. Als de druk weg zou vallen (door een probleem met de automaat bijvoorbeeld) dan zal ook de Airtrim direct falen. Behalve het probleem met de ademhaling is er dan direct een probleem bijgekomen: een moeilijk beheersbaar drijfvermogen/trim.

  • De Airtrim biedt geen mogelijkheid om het trimvest met de mond op te blazen. In plaats daarvan zit er een apart slangetje in de linkerpocket. Het is twijfelachtig of men dit slangetje snel tevoorschijn kan halen tijdens een noodgeval (falende inflator bijvoorbeeld). Zeker als er ook nog andere spullen zijn opgeborgen in dezelfde pocket.

  • In tegenstelling tot wat veel verkopers beweren is het niet mogelijk om vanuit iedere positie lucht te dumpen uit het trimvest.

Conclusie

De HUB is eigenlijk voor alle soorten duiken af te raden, want er zijn betere, goedkopere en bovenal veiliger oplossingen. Niet voor niets zul je daarom weinig serieuze duikers een HUB zien gebruiken en zijn er zelfs winkels die weigeren om de HUB te verkopen aan hun klanten. Het gebruik van twee flesbanden is een betrouwbaarder en makkelijker oplossing dan de Airlock. De Airtrim biedt meer nadelen dan voordelen; kies dus voor een normale inflatorslang op je trimvest of wing.

Vorige Vorige Terug naar overzicht Terug naar Non-DIR
Volgende Volgende

 
Print deze pagina
Print deze
pagina