Vinnen

Onder duikers is de keuze van juiste vin een veelbesproken onderwerp. Er is een groot aantal fabrikanten met een gevarieerd aanbod van modellen en dat kan op vooral de beginnende duiker een nogal duizelingwekkende indruk maken. Wat zijn nu de eigenschappen waarop je die belangrijke keuze moet baseren?

Iedere fabrikant heeft daar zijn eigen antwoord op in de vorm van zijn aanbod en dat varieert van de diverse kleuren waarin een vin verkrijgbaar is tot meer overtuigende efficientie/snelheid verhoudingen. Aangezien men zich louter voortbeweegt met behulp van de benen lijkt het voor de meeste duikers vaak het belangrijkste om zich met zo min mogelijk energieverbruik zo snel mogelijk door het water te kunnen voortbewegen. Met deze gedachte worden verschillende vinnen vergeleken en wordt er gespeculeerd of hetgeen de fabrikanten middels hun marketing boodschap beweren over hun vinnen, waar is.

De Scubapro Jetfin

 

Scubapro Jetfin XL

Met verbazing wordt er vaak gekeken naar de keuze van de DIR duikers. Wereldwijd hebben de DIR duikers Scubapro Jetfin XL's aan hun voeten en zweren bij deze keuze ondanks de lompe en ouderwetse indruk die deze vin vaak maakt op onervaren duikers.
Zoals alle andere onderdelen in de DIR uitrusting is ook de vin van de duiker een zeer weloverwogen keuze en het zal menigeen verrassen dat er rekening is gehouden met een groot aantal eigenschappen:
  • De Jetfin XL heeft een groot breed blad en is gemaakt van drie soorten rubber die de vin een goede stijfheid geven en een behoorlijke elasticiteit. Het ontwerp heeft de vin drie gaten gegeven die de neerwaardse slag efficienter maken en de opwaardse (onbruikbare) slag minder vermoeiend. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit middengedeelte bij vinnen geen bruikbaar gebied is voor het doorgeven van energie van de benen naar het water. De Jetfin XL kan zich qua snelheid meten met veel grotere en langere vinnen en doet op dit gebied alleen onder voor professionele apnea (freedive) vinnen of de nieuwe Scubapro Twinjet (een evolutie van de Jetfin).

  • Een andere belangrijke reden voor de Jetfin is dat de DIR duikers zich onder water hoofdzakelijk voortbewegen middels een gemodificeerde zwemtechniek die ook wel de frogkick (kikkerslag) genoemd wordt. Lange vinnen zijn hier niet te gebruiken en schitteren dus in onbruikbaarheid als het aankomt op wrak penetraties of grotduiken. De vorm, stijfheid en grootte van het Jetfin blad blijken ideaal als het aankomt op de frogkick. Een enorm voordeel voor de DIR duiker die zich graag in kleine ruimtes zoals binnen een wrak lijkt te begeven.

  • Binnen in het wrak komt ook een andere eigenschap van de Jetfins naar voren: De compositie van het rubber blijkt een betere grip te hebben bij het afzetten tegen de wand van een wrak, mocht dat nodig blijken. Andere vinnen van kunstof bieden hier geen alternatief.

  • De Jetfin is iets zwaarder dan de gemiddelde vin, al valt dat mee als je het vergelijkt met vinnen die een vergelijkbare voortstuwing bieden. Het gewicht van de vin komt ten goede bij gebruik van een droogpak, want hierdoor vervalt de noodzaak van enkelgewichten. Tegelijkertijd wordt er bij gebruik van de Jetfin in combinatie met een natpak geen nadeel ondervonden als het aankomt op het iets hogere gewicht.

  • Manouvreren onderwater doet de DIR duiker met subtiele bewegingen vanuit de benen. De vin moet dus uitstekende kwaliteiten hebben als we willen ronddraaien of sturen over de as van de duiker (waarbij de duiker in horizontale positie blijft en slechts de enkels gebruikt ter voortstuwing). Veel ontwerpen zijn hier weer te lang of te slap (vooral als het aankomt op dubbele tanks met wellicht een decofles waardoor de totale massa aanzienlijk toeneemt) en de Jetfin XL presteert boven verwachting door de bladvorm en stijfheid.

  • Ook het achteruit zwemmen dat wordt gezien als een vergevorderde zwemtechniek (alleen beheerst door de meest fanatieke DIR duikers, zeldzaam soort) lijkt een stuk eenvoudiger wanneer de Jetfin in het spel is.

  • Op een heel ander gebied werd gevonden dat tijdens testen waarbij gewichten van de bodem van een zwembad werden opgepikt overtuigend de kwaliteit van de Jetfin aangeven als het aankomt op energie kunnen omzetten in stuwkracht. Een welkome eigenschap als er een buddy gesleept moet worden of wanneer er tegen de stroming in gezwommen moet worden met dubbele tanks op de rug.

  • Als laatste is de schoen van de Jetfin uitstekend geschikt voor het vervoeren van water. Bij grotduiken in Florida wordt daar gretig gebruik van gemaakt. De vieze zanderige schoen van het droogpak kunnen eenvoudig worden schoongespoeld met vers water uit de grot. Volgens sommigen de enige reden waarom de WKPP duikers de Jetfin hebben gekozen als hun favoriete vin... ;-)

Maat

Hoewel men gewend is om vinnen te kopen in de 'juiste' maat is dat bij Jetfins niet aan de orde. Iedereen kan Jetfins gebruiken in de maat XL. Ook als je schoenmaat 36 hebt. Kleinere maten zijn er wel te krijgen in de handel, maar die hebben een veel kleiner oppervlakte en zijn daardoor veel minder effectief. Voor duikers die te grote voeten hebben is er een alternatief voor de Jetfin; de IDI Turtle Fin.

 

Jetfin XL & Jetfin Small
Jetfin XL & Jetfin Small
IDI Turtle Fin
IDI Turtle Fin

Springstraps

Helaas hebben vrijwel alle vinnen een overeenkomstig nadeel: de waardeloze sluiting. De sluiting van de vin is niet alleen een potentieel punt voor verstrengeling in lijnen maar kan ook makkelijk uitscheuren of losraken op ieder moment van de duik. De Jetfin maakt hierop geen uitzondering en bevind zich (nieuw uit de winkel) op gelijk niveau als zijn onderdanen. De DIR duiker heeft hier uiteraard over nagedacht en is tot een uiterst slimme oplossing gekomen. Er is besloten om een Oceanic Springstrap vinsluiting te kombineren met de Jetfin. Deze vinsluiting is gemaakt van een RVS veer en heeft een laag profiel zodat verstrengelling wordt voorkomen maar is ook zeer stevig en zonder verstelbaarheid zodat een goede sluiting altijd gewaarborgd is.  
Jetfin met Oceanic springstrap
Jetfin met Oceanic springstrap

Springstraps zullen veel minder snel breken dan de gewone rubber straps, maar in het uiterste geval dat de sluiting breekt is er een lijntje door de veer gespannen dat aangetrokken kan worden om de vin alsnog bruikbaar te houden. Zo kan de duik toch op een veilige manier afgerond worden.

De originele Oceanic springstraps zijn nog nauwelijks te vinden. Oceanic maakt ze al jaren niet meer en de DIR duiker is nu aangewezen op zelfmaak of de nieuwe Halcyon springstraps. Via de DIR-NL lijst kun je voldoende mensen vinden die ze graag voor je maken.

Conclusie

Hoe aantrekkelijk sommige individuele eigenschappen van een vin ook kunnen zijn, doorslaggevend voor de DIR duiker is echter de totale combinatie van alle verschillende eigenschappen van de vin. Wanneer we ervan uitgaan dat een beginnende duiker zich langzaam begeeft van recreatief tot wrakduiken of misschien zelfs decompressie of grotduiken is de meest verstandige keuze toch zeker de Jetfin XL. Door te wennen aan een vin die bruikbaar is in de meest uiteenlopende diciplines van de duiksport zonder onder te doen voor een alternatief dat misschien uitblinkt in een van de veel genoemde eigenschappen, maak je jezelf meester van een stuk gereedschap dat al sinds 1957 populair is onder de Navy Seals, beroepsduikers ...en alle DIR duikers.


1 Stap terug Masker Terug naar Recreatief Duiken Terug naar Recreatief Duiken
Pak 1 Stap verder

 
Print deze pagina
Print deze
pagina